Svenska Supporterpriset

Unibet

PR | CSR

Som huvudsponsor för Allsvenskan och Superettan i fotboll bidrar Unibet varje år till den svenska elitfotbollen och toppklubbarnas talangutveckling.  Nu ville Unibet bredda sitt engagemang för svensk idrott med ett CSR-initiativ riktat mot breddidrotten. 

Därför lanserade vi Svenska Supporterpriset. En efterlängtad utmärkelse för landets främsta supportrar. En hyllning till de individer som stöttar sitt lag i alla väder och visar vägen för ett schysst supporterskap som inspirerar och inkluderar. Oavsett idrott, oavsett serienivå.

Svenska Supporterpriset inleddes med en lanseringskampanj följt av en nomineringsfas där vem som helst kunde nominera en supporter. Hundratals nomineringar blev till 19 regionsvinnare, och till sist en nationell slutvinnare samt en hederspristagare. Vinnarna utsågs av en jury med Unibets ambassadör Glenn Hysén i spetsen.

Genom Svenska Supporterpriset delade Unibet ut en kvarts miljon kronor, där pengarna delas mellan varje vinnare och den förening/idrottare som supportern väljer.

Press


Sargvakten prisas som årets supporter: “Glad, stolt och hedrad”

Bandypuls

Sveriges bästa supporter: ”Måste vara lite lagom idiot”

“Instiftat av Unibet med syfte att belöna och hylla idrottssupportrar”

Hallandsposten

Johan är årets svenska supporter


Resultat

Genom ett omfattande bakgrundsarbete identfierats en rad fantastiska supportrar som Unibet kunde uppmärksamma och belöna. Dessa individers berättelser genererade ett enormt förtjänat genomslag över hela landet. Utöver ett stort engagemang i sociala medier, publicerades ett hundratal tidningsartiklar, radioinslag och tv-klipp. Ofta helsidor och uppslag, där supportrarnas unika berättelser lyftes fram, samtidigt som Unibets engagemang för sporten och supportrar kunde kommuniceras.

92

tidningsartiklar

7,9 miljoner

TV- och radio

+20

förtjänad räckvidd