Pladdling
Socialt ansvar | Kreativ aktivering | Sponsorskap
Carlsberg Sverige
För att bidra till att minska plastavfall och skräp i svenska vatten inledde Carlsberg Sverige ett partnerskap med GreenKayak. En organisation som lånar ut kajaker - i utbyte mot att du plockar upp skräp under paddlingen. BCW:s uppdrag var att skapa ett kreativt koncept som kunde aktivera sponsorskapet, generera bred förtjänad uppmärksamhet och engagera svenskarna att delta i kampen för renare vatten.
Lösningen blev att lansera aktiviteten och nyordet ”Pladdling” – att paddla och plocka skräp för att bidra till renare vatten. En blinkning till fenomenet plogging - som kombinerar jogging med skräpplockning.
I ett hemestrande Sverige lanserade vi Pladdling som en ny folksport genom PR, sociala medier, influencersamarbete och fysisk aktivering i fyra svenska städer. På centralt placerade stationer kunde folk låna gratis kajaker utrustade med flytvästar, en specialbyggd skräpkorg och håvar. Kajakerna var märkta med #Pladdling där deltagarna uppmuntrades att dela initiativet i sociala kanaler.
Press
Pladdling – det nya plogging
Ny trend: Paddla kajak gratis – om du även plockar skräp
Testa pladdling - låna en kajak och plocka skräp
Fenomenet pladdling
har kommit till Stockholm
Resultat
Det nya fenomentet Pladdling skapade massiv uppmärksamhet i Sveirges största tidningar, radiostationer och tv-kanaler. Med pladdling lyckades Carlsberg aktivera kärnmålgruppen både fysiskt och digitalt och knyta hållbarhetsfrågan närmare varumärket. Över hela Sverige pladdlades det i sjöar och skärgårdar. Enbart på Carlsbergs pladdlingsstationer provade närmare tvåtusen personer att pladdla och tillsammans plockade de upp över tre ton skräp upp ur vattnet.
70 artiklar
i tidningar, radio och tv
3,4 ton
uppsamlat skräp ur svenska vatten
1795
personer provade “pladdling” via
Carlsbergs stationer