Mobilscouta

Tre

Sociala medier | Influencer | Content

Mobiloperatören Tre är inte kända för sin täckning. Tvärtom faktiskt. Många tror på en myt om att Tre bara fungerar inne i stadskärnorna. Sanningen är att Tre har investerat intensivt i nätet som nu täcker 99,3% av Sveriges befolkning. Därför behövde Tre utmana myten och öka kännedomen om sin faktiska täckning. Inte minst hos den yngre, digitala generationen som ska bli morgondagens Tre-kunder. 

Så skapades en trevlig strategi som gick ut på att bokstavligen ta mobilerna ut ur städerna, dit ingen kunde tro att Tre har bra täckning. Idén fick namnet Mobilscouta. En livesänd geografilek, som lät mobilerna och täckningen stå i centrum. En mix av fenomenen geoguessing och slow-tv med en helt egen twist:

Vid tre tillfällen, tre fredagar, placerades en sprillans Google Pixel 8a på en hemlig plats och började sända live på Instagram. Tittarnas uppdrag? Gissa rätt plats i sändningen eller skynda sig först till dit – för att vinna mobilen. 

För att öka spänningen bjöd vi in humortrion Random Making Movies som ledde sändningarna, interagerade med tittarna och bjöd på fler ledtrådar.

Reaktioner


“Asså de finns inte en chans att någon hittar dit haha”

“Vart är ni har sprungit flera kilometer 😭

“Kul samarbete
hörni
👌

Livesänd geografilek ska lyfta Tres förbättrade mobiltäckning


Resultat

Genom att kombinera geogissning med live-elementets oförutsägbarhet och kreativ influencer marketing skapade vi en unik och engagerande kampanj. Risken att tekniken skulle strula eller att ingen skulle hitta mobilerna var ständigt närvarande, men det var just det som bidrog till spänning och autenticitet.

Tiotusentals personer följde med oss i sändningarna och gissningar regnade in. Taggade deltagare rusade sig till våra gömställen. Oavsett om det var ett naturreservat på Björnö, en strand längs Vättern eller en rockade campingplats längs Blekinges kust.

Med Mobilscouta lyckades Tre utbilda sin målgrupp om hur deras nät sträcker sig långt bortom storstäderna. Som ett extra plus ökade försäljningen av de Google Pixel-telefoner som frontade kampanjen.

+158%

överträffat räckviddsmål i social

13 500

gissningar på platser

26 000

tittare

63%

innehållet genererade fler köp än ordinarie taktisk annonsering