Kraften i 5G

Tre Sverige

Lanseringskampanj | Influencer | Stunt

Äntligen var 5G från Tre redo för städer som Stockholm, Göteborg och Malmö. Men förstod vanliga konsumenter vad det faktiskt innebär? Allt snack om mångdubblade datahastigheter, ultralåg latens och internet of things, kan ju lät gå över huvudet på gemene man. Insikten var därför att det enda du egentligen behövde känna till är att Sverige blir snabbare. Väldigt mycket snabbare. Snabbare när du ska streama, surfa eller gejma. Även utomhus.

I nära samarbete med Tres kommunikationsavdelning och The Creative Agency skapades en lanseringskampanj som tog fasta på farten och kraften i 5G från Tre. På köpta ytor bytte Tre namn på kända platser. Stureplan blev Streamingplan, Kungsportsavenyn blev Görfortsavenyn och Lilla torg förvandlades till Laggfria torg.

För att höja nivån ytterligare skapade vi tre uppseendeväckande livestunts som gjorde kraften i 5G konkret och spännade. Detta skedde i samarbete med tre kända profiler:

  • Ribban i Malmö förvandlades till LaggfRibban. Då passade Oscar Zia på att slå upp hemmabion och streama i högsta upplösning, mitt ute på stranden.

  • Röda Sten i Göteborg blev Röda BlixtSten, när Malin Gabrielsson dansade loss i sommarnatten fast i VR, helt utan lagg.

  • Riddarholmen i Stockholm var nu Gasellholmen. Då dunkade Filip Dikmen upp en hel datorrigg för en annorlunda gamingsession ute i det fria.

Resultat

Genom köpta utomhusytor tog Tre över Stockholm, Göteborg och Malmö och uppmärksammade lanseringen av 5G genom att döpa om ikoniska platser i respektive stad.

Influenceraktiveringarna var mer än spännade händelser för förbipasserande. De blev till välproducerade filmer som spreds i digitala och sociala kanaler. På detta sätt kunde Tre nå ut och visa hela Sverige den fantastiska kraften i 5G.