DrunkenBait_Stills-2.jpg

The DrunkenBait

Carlsberg

PR | Influencer | Social

Fiske är en del av den svenska folksjälen. En femtedel av befolkningen fiskar årligen, men dessvärre är det många som kombinerar fisket med alkohol. Förra året ökade drunkningsolyckor relaterade till båtliv och fiske, och alkohol är en återkommande faktor. Här behövdes en attitydförändring, och Carlsberg Sverige ville vara del av lösningen i stället för problemet. 

För att nå fram till fiskecommunityn blev lösningen att släppa ett eget fiskedrag: The DrunkenBait. Designat som en berusad person som hamnat på sjöbotten. Som en påminnelse om vad som kan hända den som fiskar dragen. Draget togs fram i begränsad upplaga tillsammans med fiskeinfluencern, tillika legendariska betesbyggaren Claes ”Svartzonker” Claesson. Ett 16 cm, fullt fungerade gäddbete, ledat vid midjan för realistisk fyllegång i vattnet. Varje exemplar handmålat och individuellt viktat av Svartzonker. Vi fick även med ideella organisationen Sportfiskarna på kroken, som hjälpte sig till att sprida kampanjen till sina medlemmar och via sina starka kanaler.

Kampanjen rullades ut i en rad kanaler med budskapet ”Fiska inte dragen” och en uppmaning att välja alkoholfritt under fisketuren.

Press


Ett unikt fiskedrag

Carlsbergs oväntade budskap

Nära hälften kan fiska på fyllan: “Förvånande högt”

Öldraget från Carlsberg ska påminna om risken med alkohol


Resultat

På ett kast blev DrunkenBait en eftersökt raritet som såldes till högstbjudande hos utvalda fiskebutiker till förmån för Sportfiskarnas arbete för ansvarsfullt fiske. Exemplar lottades ut på Carlsbergs och Svartzonkers sociala medier och ett såldes på Tradera till rekordpriset 11 000 kr. Nyheten om det unika fiskedraget drog till sig stor uppmärksamhet i traditionella och sociala medier samt i händerna på fiskeinfluencers. Ett klipp fick särkilt stor spridning och över 2 miljoner visningar.

Kampanjen lyckades fånga fiskemålgruppen och sprida budskapet om att inte fiska dragen. Carlsbergs fick därmed fram sitt budskap om ansvarsfull konsumtion samtidigt som försäljningen av deras alkoholfria öl slog nya rekord. Flera gammelgäddor krokades på draget och det bästa av allt: Antalet olyckor relaterade till alkohol och fiske halverades.

Över 5000

tävlade om att vinna DrunkenBaits

+70

nyhetsartiklar samt radio och tv-inslag i Sverige och internationellt

90 miljoner

uppskattad förtjänad medieräckvidd

Säljrekord

av Carlsberg Sveriges alkoholfria öl