Beställ Glenn

Unibet

Realtidsaktivering | Influencer

Det var äntligen dags för fotbolls-EM, men coronaviruset härjade fortfarande och i stället för att samlas på arenor, torg och sportbarer, skulle svenskarna tvingas se matcherna hemma från tv-soffan. För Unibet var EM årets viktigaste händelse och de behövde hitta ett sätt att nå igenom bruset under ett mästerskap som folk skulle följa från sina vardagsrum.

Att se på fotboll är inte samma sak utan sällskap. Känslan av gemenskap är en stor del av vad som lockar människor till sporten. Så tänk om Unibet kunde hjälpa fans att slippa sitta ensamma och följa fotbolls-EM?

Vår strategi var att dra nytta av Unibets ess i rockärmen: Glenn Hysén. Ambassadör, influencer och levande fotbollslegend. Lösningen blev att använda Glenn på ett skalbart och Covid-19-säkert sätt. Så föddes konceptet ”Beställ Glenn”, där Glenn Hysén flyttade in i svenskarnas vardagsrum – genom att klonas som en pappfigur i naturlig storlek, och låta alla som vill beställa hem honom gratis från en landningssida.

Resultat

Hundratals Glennfigurer trycktes upp med Unibet-märkt landslagströja och QR-koder som länkade till oddsen och Glenns personliga favoritlåtar för att ladda upp inför matcherna. En vecka innan Sveriges första match lanserades kampanjen med en film i Unibets och Glenns sociala kanaler. Pappfigurerna gick att beställa via en landningssida. Först till kvarn. Intresset överträffade alla förväntningar – dag 1 tog de slut på en halvtimme. Dag 2 tog det 90 sekunder. Beställningen fick stängas och de återstående pappfigurerna lottades ut bland över 2 000 intressenter.

För att ytterligare öka spridningen ombads de lyckliga pappfigursägarna att dela bilder för att tävla om fina priser. I ett sista steg levererades även Glenn till fotbollstokiga influencers och sportbarer i Stockholm, Göteborg, Örebro och Borlänge.

11 000

unika besökare på kampanjsidan

2 000 000

Ökning av nyregistrerade kunder under kampanjperioden

+195%

räckvidd i egna och förtjänade kanaler