Badläge

Trygg-Hansa

CSR | Digital innovation

I Sverige är drunkning den vanligaste dödsolyckan bland barn 1-6 år, och ofta beror det på bristande uppsikt från föräldrar. Trygg-Hansa ville skapa ett initiativ som uppmanar vuxna att hålla koll på sina barn på badstranden.

Strategin blev att adressera problemet med skärmtid. Den tekniska utvecklingen har nämligen medfört att småbarnsföräldrar spenderar flera timmar med mobilen varje dag. På stranden kan skärmtiden innebära stor fara, då varje sekund är kritisk om en olycka inträffar. En snabb titt på telefonen kan vara skillnaden mellan liv och död.

För att uppmärksamma problemet med våra skärmar lät vi mobilen utgöra lösningen. Detta genom att lansera Badläge - en mobilapp som gör telefonen helt obrukbar på stranden. Inget scrollande, inga sociala medier, inga podcasts och inga telefonsamtal. Allt är blockerat. Den enda funktionen som fungerar är nödsamtal.

Press


Why insurance firm Trygg-Hansa decided to block customers’ phones at the beach

Lägg bort mobilen när du badar med barnen

Behövs en app för att barnen inte ska drunkna?

Trygg-Hansa släpper ny app som ska förhindra drunkningar


Resultat

Appen Badläge blev verktyget som gav Trygg-Hansa möjlighet att prata om vikten av uppsikt i alla kanaler (podcasts, tidningar, radio, egna och förtjänade sociala kanaler, nyhetsbrev, influencers). Nyheten spreds över ett hemesterande Sverige i både traditionell och social media, över 100 tidningar skrev om Badläge och lät Trygg-Hansa utbilda om vattensäkerhet.

+8%

varumärkespreferens bland målgruppens föräldrar

+500%

ökning av sidbesök till Trygg-Hansas webbplats.

66 000 delningar

årets mest delade artikel på Aftonbladet och Expressen (exkluderat coronapandemin)