Årets Tomtegärning
Amazon.se
PR | Julkampanj | Influencer
Amazon är ett av världens starkaste globala varumärken. Men som relativt nya i Sverige finns fortfarande en varumärkesresa att göra, för att uppfattas mer lokala, komma närmare den svenska kundbasen och engagera på ett djupare plan genom förtjänad media - vilket var uppdraget till BCW inför julen 2022.
För att lyckas med detta valde vi att inte lägga fokus på Amazons enorma produktutbud och låga priser. Istället var strategin att uppmärksamma de gåvor som inte går att köpa, slå in och lägga under granen. Detta genom att lansera kampanjen Årets Tomtegärning. En utmärkelse som tilldelas en person som utmärkt sig genom att ha skapat glädje för sina medmänniskor genom sina handlingar, i det stora som det lilla. Någon som spridit sann tomteanda genom att göra det där lilla extra. Helt enkelt en äkta tomtegärning.
Press
Sebastians matlådor till sjuka svärmodern värmer juryns hjärtan
Instiftat av Amazon för att belysa människor som gjort en god gärning
Vännerna Sara och Nathalies hjälteinsats
Resume väljer: Årets bästa svenska julkampanjer
Resultat
Kampanjen genomfördes i samarbete med influencern och författaren Therese Lindgren och aktiverades via PR, digitala och sociala medier. I kampanjfilmen uppmanades svenska folket att nominera någon som stått för Årets Tomtegärning. Mängder av känslosamma bidrag strömmade in. Berättelserna om de olika tomtegärningarna fick uppmärksamhet i medier över hela Sverige och gjorde att Amazon fick förtjänat utrymme på lokalnivå på ett sätt som aldrig förr.
+4 miljoner
förtjänad räckvidd
+30
unika artiklar och radioinslag
100%
positivt sentiment i artiklarna